Gränsfors verkar ha varit på hugget, både vad gäller industrialisering, teknisk utveckling och initiativrika bybor. Tydligen fanns det långt gångna planer på att bygga vidare på järnvägen från Bergsjö, vidare mot Gnarp.

Reportage i Hudiksvallsposten den 15/11 1898

Det är lätt att tolka texten som att de drivande krafterna, i huvudsak, kom från Gränsfors och att Gnarps representation var i minoritet. Lovorden för den tekniska utvecklingen i Gränsfors är många. Det är svårt att tänka sig att en stark representation från Gnarp skulle ha accepterat beslutet om att ”Ändpunkten för banan ansågs nu ej böra vara vid Gnarps kyrka, utan uttalade man sig för att järnvägen skulle stanna vid Svedjebron.”

Det senare bör vara dagens Svedbro.

 

Det är intressant att se en artikel från samma tidning 1898-01-01, om ett möte ganska precis ett år innan, 18/11 1897. Debatten verkar ha varit livligare då. Hultén, som nämns, var ”handlande” i Öster Grängsjö. Han var också ”kommunalpamp”.