Vem minns den anrika och ståndsmässiga Hillman Minx?
Exemplaret på bilden, röd med vitt tak, var av årsmodell 1960. På bilden är den extrautrustad med gula dimljus och takräcke. Dimljusen är fortfarande i gott förvar.
Bröderna Andersson, varav Olle vid bilköpets tidpunkt hette Åkebo, köpte var sin i stort sett likadan Hillman. Troligen var Åkebo-bilen en årsmodell yngre. Den mest iögonenfallande skillnaden var markeringarna på växelspaken. På Åkebo-bilen var den fyrväxlade lådan märkt med 1-2-3-4-R, med fullt naturlig logik. På Andersson-bilen var märkningen istället EL-1-2-3-R. EL? Jo, det var ”Extra Low”. I det hälsingska hushållet fick den snabbt det nya namnet ”Lill-ettan”.
En extra låg växel eller inte. En Hillman hade avsevärda fartresurser. Jag minns en gång, under den fria fartens tid, då dessa skulle testas. Platsen var en för tillfället lågtrafikerad del av E4 mot Hudiksvall. Det röd-vita vidundret pressades upp till den hisnande hastigheten av 120 km/h!
23 november, 2024 kl. 23:18
Hej ! Många år har gått sedan du publicerade trevliga foton och text om Hillman-bilarna. Fick se det först nu i november 2024 och som Hillman-ägare (en 1957 års) blev jag nyfiken på detta du säger om märkning på växelspaken. Tillåter du att jag går vidare med den uppgiften till FaceBook-sidan för svenska Rootes-klubben för att få klarhet. Får jag bifoga fotot av 1960-årsbilen ? Du hittar vår sida om du går till http://www.rootes.se.
25 november, 2024 kl. 16:18
Så klart du får göra det du frågar efter. Jag får bara slänga in brasklappen att jag skrivit från det jag har i mitt minne. Minnen kan ju murkna med åren.
26 november, 2024 kl. 17:03
Tack ! Blir kul att höra vad ”experter” har att säga om den speciella låg-ettan-växeln.